zondag 12 september 2010

Mijn nieuwe aanwinst.



Heel veel bijzondere mooie keramiek en poterie gezien in Lyon.

Echter bij Wied en Diederik Heyning, heel toevallig uit Nederland, een vaas gezien die ik absoluut niet zou kunnen namaken, die ik heel erg mooi en spannend vind. Ik was verkocht en zij verkochten ! Flinterdun, bijna transparant en als stof aanvoelend, in een hele mooie vorm en kleur.

Sinds 2005 gebruiken Wied en Diederik speciale "porcelein" klei uit Nieuw Zeeland, ultra wit en bijna doorschijnend. Hij maakt de vormen van met behulp van linnendoek, niet te nat (geen vorm te verkrijgen) en te droog (anders scheurt het), heel delicaat. Wied decoreert, kleed het aan met de door Diederik zelfgemaakte schellak en of emailles.

De bijgeleverde folder bevatte onder andere deze tekst in het Engels:

"This porcelain has been made to please the senses.
Fired at 1260 C with or without glazing, it is waterproof and stand a good deal including dishwashers.
Each object has is own shape and character. Its soul will be polished over time if used with pleasure"

Okee, het is me duidelijk geworden "functional ceramics" met een boodschap!
www.heyningwd.com

1 opmerking: