zaterdag 30 augustus 2008

Noor haar rentree op het Zeeuws Nazomer Festival



Vanavond was Noor voor het eerst op het Zeeuws Nazomer Festival. Pollien belde om te vragen of we ook nog even kwamen. Samen met Pollien en haar moeder gezellig aan een tafeltje een wijntje gedronken en geluisterd naar de muziek. De twee Marokkaanse big mamma's met tamboerijn en zang waren duidelijk het leukste.
Vandaag was voor het eerst een zomerse dag, door gebracht op het strand en zelfs gezwommen. Vanavond samen thuis heerlijk Zeeuwse mosselen, zeekraal en frambozen gegeten.

Think of One • Camping Shaâbi


Binnen de wereldmuziek is Think of One als winnaar van de BBC Award for World Music een grote internationale naam. Als muzikale ontdekkingsreizigers zijn ze bekend van hun typische 'soepmuziek'. Camping Shaâbi is het nieuwe album dat de zes Antwerpenaren opnamen met Marokkaanse gastmuzikanten, waarbij een selectie uitgelezen ingrediënten een originele smaak creëert. In geheel eigen stijl worden er beurtelings en door elkaar in het Antwerps, Arabisch en Frans liedjes gebracht die schijnbaar achteloos tot een geheel verweven. Live spelen ze meeslepender en opzwepender dan ooit.

Het Zeeuws Nazomer festival.




Het is boffen voor mij dat ik nog een graantje mee kan pikken van het Zeeuws Na Zomer Festival. De Flamenco Barroco was heel bijzonder, net als de installatie van Krijn de koning.

De muziektheaterproductie Flamenco Barroco is een originele combinatie van barokmuziek van de Italiaanse componist Domenico Scarlatti en hedendaagse flamenco. Op een verrassende manier smelten de gestructureerde barokmuziek en de passie en improvisatie van de flamenco samen. De klanken van het twintigkoppige Spaans barokorkest onder leiding van de uit Middelburg afkomstige cellist Eelco Haak, vermengen met de ritmes van de gitaar, percussie en de flamencodans. De flamencogroep bestaat uit gerenommeerde musici, onder leiding van gitarist Miguel Ángel Serrano. De choreografie is van flamencodanseres Alicia Almeida. Flamenco Barroco dompelt het Abdijplein in een zuiderse muzikale sfeer.

De Koning creëert tijdelijke installaties die hij opbouwt uit vloeren en muren. Daarin maakt hij trappen, deuren en ramen die het publiek uitdagen te kijken en de ruimte te ondergaan.
Functionaliteit ontbreekt. Het gaat hem om de waarneming en de beleving van de sculptuur zelf, maar ook om de relatie met de omgeving waarvoor het werd bedacht. Voor het Abdijplein maakt hij een beeld rond de ‘Vlissingse Fles’.