dinsdag 22 januari 2013

Facebook & privacy

Naast de vele goede persoonlijke ervaringen op Facebook heb ik helaas de laatste tijd minder leuke ervaringen gehad, zelfs kwetsende ! Na het overlijden van mijn lieve zoon verschenen er ook al enige zeer kwetsende teksten op zijn facebook account. Wij hebben zijn account daarom direct moeten verwijderen. Al met al voor mij nu des te meer een reden om me terug te trekken van facebook. Mensen die mij persoonlijk willen benaderen kunnen dat doen via mijn emailadres. Mijn blog blijft verschijnen maar niet meer op facebook. Lees verder. De nadelen van social media Behalve dat het gebruik van social media tijd kost, is het voor organisaties ook van belang dat er een plan van aanpak komt met social media richtlijnen: waarom, waarvoor, wanneer, voor wie en hoe ga je social media gebruiken? Nadenken over deze zaken lijkt overbodig wanneer je ‘gewoon’ mensen op de hoogte wilt houden hoe het er bij jou op de organisatie aan toe gaat, maar een duidelijke doelstelling is belangrijk om alles overzichtelijk te houden. Tijdrovend, maar belangrijk. Vooral met het oog op (de afwezigheid van) online privacy. Niet alleen blijft alles wat online gezet wordt, voor altijd online beschikbaar, je weet nooit wat er (nu of in de toekomst) met deze informatie gedaan wordt. Veel social media websites hebben namelijk weinig tot geen respect voor de privacy van de gebruikers én de mensen waarover op social media gesproken wordt. Zo kan verkeerd taalgebruik voor misverstanden zorgen die ook nog eens oneindig blijven rondzingen. Neem Facebook, een populaire social website, bijna een online dagboek voor veel mensen. Dit social media kanaal is al vele malen negatief in het nieuws geweest door aanpassingen en acties die ‘zomaar’ werden doorgevoerd. Facebook lijkt de informatieplicht richting gebruikers niet zo nauw te nemen en heeft geregeld persoonlijke gegevens gebruikt zonder hier expliciet toestemming voor te vragen. Informatie die je gewist had, blijkt nog te bestaan en misschien worden jouw updates zelfs wel gebruikt om advertenties te verkopen.

Prachtig.

Via mijn Pinterest ontdek ik af en toe mooie en leuke dingen.
Zoals Lidewij Edelkoort, zij is een voorspeller en onderzoeker van nieuwe trends. Ze studeerde mode en ontwerp aan de Kunstacademie van Arnhem. In 1971 begon Edelkoort als modecoördinator en styliste bij De Bijenkorf. Daar viel ze op door haar vermogen de koopwensen van klanten voor het volgende seizoen te voorspellen. Na vier jaar vertrok ze naar Parijs, waar ze het adviesbureau Trend Union voor mode en schoonheidsproducten begon. Haar eigen bedrijf Studio Edelkoort richtte ze op in 1991. In 1993 richtte ze de organisatie Heartwear op waarmee ze kledingproducenten uit ontwikkelingslanden probeert op de Westerse markt te krijgen. Van 1999 tot 2008 was ze voorzitter van het college van bestuur van de Design Academy Eindhoven. Via haar website http://www.edelkoort.com/lidewij-edelkoort/ zie je o.a. trendtablet, een prachtig nieuw sociaal media platform en Bloom een prachtig tijdschrift met de meest bijzondere foto's.